مهدیه ی کودک فائزون برگزار می کند: کارگاه بابای مهربان من

مهدیه ی کودک فائزون برگزار می کند: کارگاه بابای مهربان من

مصادف با ایام مبارک میلاد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم)


"بروشور دوره را دانلود نمایید"

مهدیه کودک فائزون
مهدیه ی کودک فائزون،‌ یک مجموعه ی تربیتی نوین، ذیل مرکز مطالعات تربیت کودک و نوجوان فائزون است. مجموعه ای که پس از مطالعات تخصصی در باب اصول تعلیم و تربیت کودک،‌ در نظر دارد در چند فاز، همزمان با پیگیری مطالعات تخصصی خود،‌ طرح ویژه ای را در زمینه ی تربیت کودکان کوچکتر از 6 سال،‌ پیاده سازی نماید.

مطالعات صورت گرفته در حوزه ی اصول تربیت اسلامی،‌ مبانی فلسفی تربیت کودک و همچنین اصول روان شناختی تربیت در این بازه ی سنی،‌ با هدف طراحی و تنظیم ساختاری نظام مند در راستای تربیت کودک و نوجوان آغاز شده و تاکنون به نظر می رسد هم به لحاظ چهارچوب اولیه و هم از جهت اصول و رویکردهای حاکم و هم از حیث روش ها و قالب های اجرایی، دریچه های جدیدی را در این حوزه گشوده است. این مطالعات، با توکل بر خدا، به شکل پیگیر و منسجم در قالب مرکز مطالعات تربیت کودک و نوجوان پیگیری خواهند شد. 

بخشی از این مطالعات، در همایش تخصصی “مبانی فلسفی تعلیم و تربیت کودک و نوجوان” در اردیبهشت ماه سال جاری در قالب یک کارگاه سه روزه در دانشگاه صنعتی شریف ارائه شد. اما در این مقطع،‌ ظرفیت لازم برای پیاده سازی فازهای اولیه ی این طرح، در قالب مجموعه ای به نام مهدیه ی کودک فراهم شده است.

روش اصولی مهدیه ی کودک فائزون،‌ برگزاری کارگاه های موضوعی و مقطعی،‌ اما منسجم و ساختارمند در راستای شکوفایی ظرفیت های شخصیتی کودکان تا پیش از ورود به مقطع پیش دبستان است. این روش علاوه بر اینکه بستر مناسبی برای پیاده سازی فرآیندهای تربیتی ویژه در این دوره ی سنی فراهم می کند،‌ نیاز واقعی و اساسی کودک را به همراهی و انس مستمر با خانواده، خدشه دار نمی کند. چیزی که در اغلب روش های جاری در مهدکودک های فعلی کشور به اندازه ی کافی در نظر گرفته نشده است. ضمن اینکه تنوع موجود در این قالب، ظرفیت بسیار مناسبی برای نوآوری و ابتکار در طراحی روش هایی کارآمد برای تربیت فرآیندیِ کودکان همراه با خانواده فراهم می کند. در ادامه،‌ توضیحاتی در مورد یکی از کارگاه های تخصصی این مرکز ارائه خواهد شد.  

با توکل به خدا و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)،‌ امیدواریم با پیاده سازی این گام های نخستین،‌ ظرفیت لازم برای توسعه ی مرکز پیش دبستانی و دبستان نیز در قالب همین نظام تربیتی فراهم گردد.

کارگاه بابای مهربان من
کارگاه بابای مهربان من، یکی از کارگاه های ویژه ی مهدیه ی کودک فائزون است که با توکل بر خدا،‌ از هفته ی اول دی ماه 1394،‌ مصادف با ایام ولادت پیامبر گرامی اسلام (ص) آغاز شده و در قالب 6 جلسه ی 4 ساعته،‌ هفته ای دو روز تا پایان دی ماه ادامه خواهد داشت.

هدف محوری این کارگاه، تمرکز بر جایگاه پدر در خانواده ی ایرانی - اسلامی است و از این طریق نسبت به القای تصویری ویژه از پیامبر گرامی اسلام (ص) در ذهن کودکان اقدام خواهد شد.  این کارگاه در واقع اولین مجموعه از سلسله کارگاه هایی است که به شکل موضوعی، اما با رویکردی جامع و کلان و در قالب یک نظام تربیتی چندبُعدی در مهدیه ی فائزون طراحی شده و با توکل بر خداوند اجرا خواهد شد.


اصول مدنظر ما در این کارگاه
هدف محوری این کارگاه، ایجاد یک تصویر ملموس و نزدیک و در عین حال کامل و چند بُعدی از شخصیت و جایگاه پیامبر (ص) در ذهن کودکان است. فهمی که با تمرکز بر مفاهیم و عناصر مرتبط با آن، می توان گذرگاهی اصیل و قابل اتکا برای ایجاد عُلقه های واقعی در درون کودکان نسبت به دین اسلام و الگو گیری از پیامبر (ص) و در نهایت پایه ریزی یک سبک زندگی سالم و اصیل ایجاد نمود. در این چهارچوب، ما با تکیه بر حدیث نبوی که جایگاه شخص پیامبر (ص) و امیرمومنان (ع) را در امت، به جایگاه پدر در خانواده تشبیه می کند، سعی خواهیم کرد که با تمرکز بر جایگاه پدر در خانواده مبتنی بر سبک زندگی اسلامی- ایرانی، به صورت غیرمستقیم ذهن کودکان را به سمت هدف راهبردی مدنظر هدایت کنیم. 

روش ما برای این تصویرسازی،‌ برخاسته از مبانی نظری است که در نظام مدون مدنظر برای تربیت کودک طراحی شده اند. در تمام فرآیند در نظر گرفته شده برای این کارگاه، اصول رفتاری چهارگانه ی آزادی، احترام، محبت و بازی محوری مدنظر بوده است. ضمناً در مجموعِ عناصر طراحی شده برای هر جلسه ی کارگاه، به ساحت های مختلف انسانی کودک، از جمله ساحت ادراکی - شناختی، ساحت گرایشی- عاطفی، ساحت عمل (مهارتی-حرکتی) و ساحت سلامت (جسمی- تغذیه ای) توجه شده و سعی شده است که تربیت به عنوان یک امر کلی و کلان در نظر گرفته شود. در این راستا، شاخص های دقیقی برای هر کدام از این ساحت های انسانی کودک تدوین شده و به صورت مستقل به هرکدام از این شاخص ها به فراخور فعالیت های تربیتی پرداخته خواهد شد. 

در معرفی شخصیت پیامبر (ص)، اصل مدنظر این است که کودک نباید به صورت مستقیم با القای مجموعه ای از مفاهیم ذهنی در مورد ویژگی های شخصیتی پیامبر (ص) مواجه شود. قرار نیست در نظر کودک، این کارگاه به شکل یک کارگاه دینی برای معرفی یک شخصیت دینی جلوه کند. بلکه فرآیند عناصر تربیتی در نظر گرفته شده در مجموع کارگاه باید بتواند در درون کودک نوعیگرایش به سمت پیامبر (ص) ایجاد نماید. عناصر برجسته ای که از میان ویژگی های شخصیتی پیامبر (ص) برای پیگیری در این کارگاه انتخاب شده اند، شامل موارد ذیل هستند:  پیامبر (ص): رحمتی برای تمام عالمیان - پیامبر (ص): بهترین الگو برای زندگی - پیامبر (ص): پدر امت - پیامبر (ص): کفیل و مراقب و نگاهبان ما

این موارد، در یک تأمل موشکافانه، جهت ارائه ی تصویری جامع و البته ملموس و قابل فهم برای کودک از شخصیت پیامبر (ص) انتخاب شده اند. تصویر پنهانی که باید در ذهن کودک در پایان این کارگاه شکل گرفته باشد، چنین تصویری است:

“پیامبر در همه جا و همه وقت مراقب من و همه مردم است. او شخص بسیار خوبی است که من او را بسیار دوست دارم. او دلسوز همه انسانهاست و اگر دست کسی را می‌گیرد، به کسی می‌خندد یا به کسی اخم می‌کند، شخصی را مورد محبت خود قرار می‌دهد یا با شخص دیگری می‌جنگد و یا حتی او را از میان برمی‌دارد، همه و همه به این دلیل است که او رحمتی برای عالمیان است.” 

در این کارگاه به این موضوع توجه شده است که کودک ذهن انتزاعی رشد یافته ای ندارد. لذا از الگوسازی از طریق بیان معجزات، امور نامتعارف و خارق عادات و حوادث عجیبی که کودک قادر به درک آن نیست به صورت جدی پرهیز خواهد شد. همچنین ابهت زیاد و بزرگی غیرقابل درک برای کودک، ممکن است منجر به ترس و دوری گزینی کودک شود که توجه  شود که نسبت به این موضوع توجه کافی شده است. ضمناً، در طراحی عناصر تربیتی مندرج در کارگاه،  فرض بر این بوده است که کودک برای درک خوبی ها و نسبت دادن آن به اشخاص، به فطریات درونی خود رجوع می کند. بسیاری از ارزش گزاری های بزرگسالان در حوزه ی خوب و بد، برای کودکان نامأنوس و گیج کننده است. لذا عمده ی تمرکز ما بر روی ارزش های فطری است که کودک به خوبی آن ها را لمس می کند.  همچنین، با ظرافت خاصی در طراحی این کارگاه به این موضوع توجه شده است که برای کودک، حداقل تا نزدیکی سن 6 سالگی، پدر و مادر اصلی ترین و مهمترین شخصیتهای زندگی هستند. لذا نباید فرآیند تربیتی طراحی شده به گونه ای باشد که این تصور درونی کودک را به چالش کشیده و او را با گرایش های دوگانه مواجه کند. در واقع در پایان این کارگاه، کودک باید حس علقه و وابستگی عمیق تری به پدر خود احساس کند و درک بیشتری از جایگاه ویژه ی پدر و مادر در درون او شکل گرفته باشد.  

ساختار برنامه ی هر جلسه از کارگاه
فعالیت های هر جلسه ی کارگاه در 5 قالب اصلی پیگیری خواهند شد: قصه - نمایش هدفمند، زندگی بازی، کاردستی، بازی آزاد مهارتی، شعر و سرود و داستان. هر کدام از این قالب ها، ویژگی های خاص خود را داشته و اثرات تربیتی مشخصی را پیگیری می کنند.  در تمام این فعالیت ها، آنچه بیشترین نقش را در فرآیند تربیت ایفا می کند، ویژگی های رفتاری تعریف شده برای مربیان، بر پایه ی اصول اسلامی تربیت است.  ضمناً تمام این قالب ها، به شکل مشارکتی و با همراهی کودکان پیگیری شده و در چینش و ترتیب هر یک نسبت به ظرفیت و اقتضائات کودکی، ملاحظات لازم در نظر گرفته شده است.

قصه- نمایش های هدفمند در تمام 6 جلسه ی کارگاه، در داخل یک خانواده ی مشخص با ترکیب ثابتی رخ می دهند و ترتیبات در نظر گرفته شده برای آنها به گونه ای است که تصویری ملموس از یک خانواده ی اصیل ایرانی - اسلامی در ذهن کودک ایجاد کند. کودک در فرآیند شکل گیری داستان مشارکت داشته و در اجرای نمایش نیز همراهی می کند. در فرآیند زندگی بازی نیز کودک با همراهی دوستان خود، بخشی از پازل همان قصه-   نمایش را بازسازی خواهد کرد. در تولید کاردستی نیز به شکلی هدفمند و جهت ایجاد درک تجسمی و ملموس در ذهن کوک، برخی از عناصر داستان توسط خود او تولید شده و به کار گرفته خواهند شد. بازی های آزاد مهارتی نیز ضمن تولید نشاط و افزایش گیرایی کودک، امکان رصد تصورات شکل گرفته در ذهن کودک را به شکل غیرمستقیم برای مربیان فراهم می کند. شعر و سرود و داستان نهایی نیز، پلی خواهد بود که گرایش شکل گرفته در فرآیند کارگاه را با شخصیت پیامبر (ص) مرتبط نموده و سیر ذهنی کودک را به سرانجام می رساند.  لازم به ذکراست که در تمام این فرآیند، زمان لازم برای استراحت ذهنی و جسمی، تغذیه و همچنین فرصت کافی برای پر کردن خلأهای مقطعی ناشی از تنوع شخصیتی و اختلاف ظرفیت های ادراکی، گرایشی و مهارتی کودکان با هم، در نظر گرفته شده است. 

یکی از جلسات کارگاه نیز، بنا به اقتضای فرآیند طراحی شده، در قالب یک اردوی طبیعت گردی برگزار خواهد شد. ضمناً یک کارگاه ویژه برای پدران کودکان نیز ترتیب داده شده است که می تواند نقش زیادی در پیشبرد اهداف محوری این کارگاه و تثبیت ذهنیت کودک در مورد جایگاه پدر در سبک زندگی اسلامی - ایرانی، ایفا نماید.

برنامه زمانی و نکات اجرایی کارگاه
جلسه ی افتتاحیه ی کارگاه، روز یکشنبه 6 دی ماه 1394، ساعت 10 صبح با حضور مادران و کودکان برگزار خواهد شد. در این جلسه، ضمن برگزاری جشن میلاد پیامبر اکرم (ص)، هماهنگی های لازم میان مادران و مربیان مهدیه ی کودک برقرار خواهد شد. 

جلسات کارگاه، به مدت 3 هفته، روزهای سه شنبه و چهارشنبه از ساعت 8:30 صبح الی 12:30 برگزار خواهند شد. حضور به موقع کودکان از ابتدای کارگاه برای صرف صبحانه  و انجام برنامه های اولیه، نقش مهمی در ارتباط گیری بهتر آنها با دوستان خود و مربیان کارگاه دارد. لذا خواهشمند است فرزندان خود را در ساعت مقرر به محل برگزاری کارگاه برسانید.

در طول برگزاری کارگاه، به جز صبحانه، به کودکان یک میان وعده ی غیرغذایی و در ساعات پایانی نیز یک میان وعده ی غذایی داده خواهد شد. مواد خوراکی با لحاظ نیاز کودکان در مقاطع زمانی مختلف و با در نظر گرفتن کیفیت و سلامت کافی محصولات تهیه می شوند.

لازم به ذکر است، به اقتضاء طرح تربیتی مدنظر، در صورت مساعد بودن شرایط جوی، یکی از جلسات کارگاه در قالب یک اردوی طبیعت گردی برگزار خواهد شد. هماهنگی های لازم جهت نقل و انتقال و تأمین امنیت و سلامت کودکان انجام شده و مراتب در زمان مقتضی به اطلاع خانواده ها خواهد رسید.  

ضمناً، یک کارگاه تخصصی جهت تشریح رابطه ی “پدر و کودک از منظر تربیت اسلامی” مختص پدران محترم کودکان طراحی شده است که در مورد تاریخ و نحوه ی برگزاری آن متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد. 

- هزینه ی ثبت نام در کارگاه: در مجموع برای شرکت در این کارگاه، هزینه ی 200 هزار تومان به ازای هر کودک در نظر گرفته شده است.  

نکته 1: با توجه به اقتضائات محیطی و همچنین نیاز جدی به رصد دقیق آثار تربیتی فعالیت ها بر روی کودکان به صورت فردی، ظرفیت ثبت نام بسیار محدود است. 

نکته 2: این کارگاه مختص کودکان متولد ابتدای تیرماه 1389 تا ابتدای تیر ما1391 طراحی شده است. یعنی 3.5 ساله تا 5.5 ساله. مستحضر هستید که حضور کودکانی خارج از این رده ی سنی، هم به لحاظ اجرایی و هم به لحاظ ترکیب فعالیت های تربیتی مدنظر، امکان پذیر نیست. 

مکان برگزاری: این کارگاه در آدرس ذیل برگزار خواهد شد: خ آزادی، بعد از دانشگاه صنعتی شریف، خ شهید صادقی، پلاک 5، طبقه همکف مراحل ثبت نام: متقاضیان می توانند ضمن مراجعه به سایت مرکز به آدرس : www.faezoun-ch.ir جهت انجام مراحل ثبت نام، با شماره تلفن 66158734 یا 09127791167 تماس بگیرند.

یکی از اصلی ترین اصول مدنظر مهدیه ی کودک در تنظیم این کارگاه ها، رسیدن به یک مدل تربیتی خانواده محور در قالب یک نظام هماهنگ ارتباطی میان خانواده و مهدیه است. لذا از طرف ما سعی بر آن است که جزئیات نتایج حاصل از رصد کودکان در خلال برنامه ها و همچنین فرآیند تربیتی انجام شده به صورت جمعی و فردی به اطلاع مادران رسانده شود. ضمناً لازم است مادران نیز با دقت و طبق اصول پیشنهادی مهدیه، آثار تربیتی کارگاه را بر روی کودک خود رصد کرده و به اطلاع ما برسانند. ضمناً کارگاه های اختصاصی مادران و همچنین هم اندیشی ها و گپ و گفت های مادرانه نیز در قالب های نوین و مبتکرانه ای طراحی شده اند که در آینده در مورد آن ها اطلاع رسانی خواهد شد.

جهت ثبت نام اولیه در کارگاه، لطفاً فرم زیر را تکمیل نمایید. پس تکمیل فرم، همکاران ما با شما تماس گرفته و فرآیند نهایی سازی ثبت نام را پیگیری خواهند نمود. 




مشخصات کودک

نام و نام خانوادگی*

تاریخ دقیق تولد *

شماره ملی *

محل تولد *

گروه خونی *

A+ A- B+ B- AB+ AB- O+ O-

مشخصات والدین

نام و نام خانوادگی مادر *

نام و نام خانوادگی پدر *

آدرس منزل *

تلفن همراه *

تلفن ثابت *

آدرس ایمیل *

آیا کودک شما هم اکنون به مهد کودک می رود؟ *

بله خیر

آیا کودک شما پیش از این در دوره یا کارگاهی از این دست شرکت کرده است؟ لطفا توضیح دهید *

تصویر امنیتی *