الف، مثل امام

الف، مثل امام

برنامه اصلی این کارگاه، تمرکز بر موضوع همگامی و همراهی امت با امام است.


توجه: در پی درخواست تعدادی از مخاطبین محترم، تاریخ اولین جلسه ی کارگاه، با یک هفته تأخیر، روز 20 بهمن ماه خواهد بود. بر این مبنا، جشن افتتاحیه، جهت مأنوس شدن کودکان با فضای کارگاه و مربیان، روز دوشنبه 19 بهمن برگزار خواهد شد.
جزئیات بیشتر، از طریق پیامک و تلفن به ثبت نام کشدگان اطلاع داده خواهد شد.
 
نکته: مهلت ثبت نام نیز در صورت عدم تکمیل ظرفیت، تا روز 18 بهمن تمدید شد
 
 
معرفی اجمالی مهدیه کودک فائزون
مهدیه ی کودک فائزون،‌ یک مجموعه ی تربیتی نوین، ذیل مرکز مطالعات تربیت کودک و نوجوان فائزون است. مجموعه ای که پس از مطالعات تخصصی در باب اصول تعلیم و تربیت کودک،‌ در نظر دارد در چند فاز، همزمان با پیگیری مطالعات تخصصی خود،‌ طرح ویژه ای را در زمینه ی تربیت کودکان کوچکتر از 6 سال،‌ پیاده سازی نماید.
مطالعات صورت گرفته در حوزه ی اصول تربیت اسلامی،‌ مبانی فلسفی تربیت کودک و همچنین اصول روان شناختی تربیت در این بازه ی سنی،‌ با هدف طراحی و تنظیم ساختاری نظام مند در راستای تربیت کودک و نوجوان آغاز شده و تاکنون به نظر می رسد هم به لحاظ چهارچوب اولیه و هم از جهت اصول و رویکردهای حاکم و هم از حیث روش ها و قالب های اجرایی، دریچه های جدیدی را در این حوزه گشوده است. این مطالعات، با توکل بر خدا، به شکل پیگیر و منسجم در قالب مرکز مطالعات تربیت کودک و نوجوان پیگیری خواهند شد.  بخشی از این مطالعات، در همایش تخصصی “مبانی فلسفی تعلیم و تربیت کودک و نوجوان” در اردیبهشت ماه سال جاری در قالب یک کارگاه سه روزه در دانشگاه صنعتی شریف ارائه شد. اما در این مقطع،‌ ظرفیت لازم برای پیاده سازی فازهای اولیه ی این طرح، در قالب مجموعه ای به نام مهدیه ی کودک فراهم شده است.
روش اصولی مهدیه ی کودک فائزون،‌ برگزاری کارگاه های موضوعی و مقطعی،‌ اما منسجم و ساختارمند در راستای شکوفایی ظرفیت های شخصیتی کودکان تا پیش از ورود به مقطع پیش دبستان است. این روش علاوه بر اینکه بستر مناسبی برای پیاده سازی فرآیندهای تربیتی ویژه در این دوره ی سنی فراهم می کند،‌ نیاز واقعی و اساسی کودک را به همراهی و انس مستمر با خانواده، خدشه دار نمی کند. چیزی که در اغلب روش های جاری در مهدکودک های فعلی کشور به اندازه ی کافی در نظر گرفته نشده است. ضمن اینکه تنوع موجود در این قالب، ظرفیت بسیار مناسبی برای نوآوری و ابتکار در طراحی روش هایی کارآمد برای تربیت فرآیندیِ کودکان همراه با خانواده فراهم می کند.
در دی ماه سال جاری، اولین کارگاه با این رویکرد، تحت عنوان کارگاه “بابای مهربان من” با محوریت موضوع جایگاه پدر در الگوی اسلامی - ایرانی تربیت و با هدف انتقال تصویری منسجم از جایگاه “پیامبر گرامی اسلام (ص)” در میان امت، برگزار گردید. شرح جزئیات این کارگاه و گزارشی از فرآیند اجرای آن را می توانید در سایت مرکز مشاهده نمایید.  
در ادامه،‌ توضیحاتی در مورد یکی دیگر از کارگاه های تخصصی این مرکز ارائه خواهد شد.  
با توکل به خدا و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)،‌ امیدواریم با پیاده سازی این گام های نخستین،‌ ظرفیت لازم برای توسعه ی مرکز پیش دبستانی و دبستان نیز در قالب همین نظام تربیتی فراهم گردد.

کارگاه الف مثل امام
کارگاه “ الف مثل امام”، دومین کارگاه موضوعی مهدیه ی کودک فائزون است که با توکل به خدا، در بهمن ماه 1394 و در فضای عطرآگین ایام دهه ی فجر برگزار خواهد شد. کارگاهی 6 جلسه ای که دو روز در هفته، به مدت 4 ساعت از ساعت 8:30 صبح تا 12:30 برگزار خواهد شد.
برنامه اصلی این کارگاه، تمرکز بر موضوع همگامی و همراهی امت با امام است. در چهارچوب طرح مدنظر ما، عنصر امامت، شبکه ای مفهومی است که با تمرکز صحیح بر آن، می توان مجموعه مفاهیم “ولایتمداری، آزادگی، استقامت، ایثار برائت از طاغوت و مستکبر” را به شکل منسجم و ریشه ای در ذهن کودک نهادینه کرد. 

اصول مد نظر ما در این کارگاه:
هدف محوری این کارگاه، تلاش برای انتقال و نهادینه سازی روحیه ی آزادگی، حق خواهی، استقامت در راه حق و مبارزه با طاغوت از طریق تبیعت از ولایت، در کودکان است.
مجموعه ی این مفاهیم، در واقع شالوده ی حرکت انقلابی ملت مسلمان ایران، ذیل رهبری امام خمینی (ره) از آغاز این نهضت تا امروز هستند. ایده ی اصلی طراحان این کارگاه این است که می توان با شبیه سازی نمادین این حرکت انقلابی، و با تکیه بر مصادیق عملی مفاهیم متعالی ذکر شده، می توان ضمن انتقال تصویری روشن و شفاف از اهداف محوری انقلاب اسلامی ایران، تا حد زیادی چنین روحیه ای را در آنان نهادینه کرد.
روش ما برای این تصویرسازی،‌ برخاسته از مبانی نظری است که در نظام مدون مدنظر ما برای تربیت کودک طراحی شده اند. در تمام فرآیند در نظر گرفته شده برای این کارگاه، اصول رفتاری چهارگانه ی آزادی، احترام، محبت و بازی محوری مدنظر بوده است. ضمناً در مجموعِ عناصر طراحی شده برای هر جلسه ی کارگاه، به ساحت های مختلف انسانی کودک، از جمله ساحت ادراکی - شناختی، ساحت گرایشی- عاطفی، ساحت عمل (مهارتی-حرکتی) و ساحت سلامت (جسمی- تغذیه ای) توجه شده و سعی شده است که تربیت به عنوان یک امر کلی و کلان در نظر گرفته شود. در این راستا، شاخص های دقیقی برای هر کدام از این ساحت های انسانی کودک تدوین شده و به صورت مستقل به هرکدام از این شاخص ها به فراخور فعالیت های تربیتی پرداخته خواهد شد.  
این کارگاه را از نظر شکلی می توان به دو بخش تقسیم کرد. کارگاه روزهای سه شنبه با محوریت بازی-داستان و کارگاه روزهای چهارشنبه با محوریت قصه-نمایش. ترکیب هر کارگاه سه شنبه و چهارشنبه در یک هفته به شکلی است که در کنار هم، به شکلی مکمل و هدفمند، بخشی از اهداف مدنظر کارگاه را پیش خواهند برد.
برای کارگاه های روزهای سه شنبه، یک سیر بازی-داستان طراحی شده است. به این معنا که کودک در خلال یک بازی هدفمند، به شکل ملموسی با عناصر نمادین طراحی شده برای هر بخش مواجه شده و ضمن درگیری روحی و ذهنی با آن عناصر، سعی می کند داستان را نیز پیش ببرد.
در این بازی-داستان ها، چند نماد محوری به شکل فعالی تعبیه شده اند. “مسجد”، به عنوان نمادی از خاستگاه، میهن، ریشه و هدف در نظر گرفته شده است. جایی که کودک “ بازی را از آن آغاز می کند، آن را می سازد، از آن دفاع می کند و آن را در مبارزه با طواغیت آزاد خواهد کرد”.
“امام و رهبر”، شخصی است که از ابتدا با کودک انس خواهد گرفت. کودکان را دوست دارد، به آنها توجه می کند و با آنها بازی می کند. مهربان، امیدوار و البته با هدف و برنامه ای مشخص است. کودک با همراهی او، بخشی از مسجد را می سازند و با او مأنوس شده و به او دل می بندد. در خلال مبارزه ای با مستکبرین، امام مدتی از کودکان دور می ماند و این کودکان هستند که باید در یک فرآیند عملی هدفمند که ترکیبی از حق خواهی، هوشمندی، استقامت و پایداری را نیاز خواهد داشت، امام را از چنگ دشمنان آزاد کنند.
در این فرآیند، همواره یک “راهنما”ی آگاه و هوشمند در کنار کودکان هست و به آن ها در پیشبرد مسیر کمک خواهد کرد.  پس از آزادی امام، داستان برای دفاع از مسجد، آزاد سازی و بازسازی آن با تبعیت از امام ادامه خواهد یافت و کودکان در هر مرحله باید پایداری و استقامت خود را در همراهی با امام و تبری با طاغوت و استکبار تقویت کنند.
در پایان نیز، پس از تثبیت موقعیت مسجد و پیروزی در اثر استقامت و همراهی با امام، کودکان با هدایت “راهنما”، برای آزاد کردن مسجد دیگری به نام “مسجد الاقصی” که در چنگال طاغوت است، مبارزه ی حق جویانه ی خود را ادامه داده و با طی کردن مراحل مختلفی، موفق می شوند در حال همنوایی با دعای فرج، نماد های استکبار و طاغوت را کنار زده و حرکت نهایی برای آزادسازی مسجد الاقصی را آغاز کنند.
کارگاه های روزهای چهارشنبه، با قصه- نمایشی متناسب با فعالیت های بچه ها در روز قبل آغاز شده و کودکان در همراهی و مشارکت با مربیان، نمایش را پیش می برند. پس از قصه- نمایش، بازی هدفمند و متناسبی طراحی شده است که در واقع کودکان را با مفهوم محوری نمایش مأنوس خواهد کرد. ضمناً در این مسیر، ساختن کاردستی، خواندن شعر و سرود و بازی های آزاد دیگری نیز به شکلی طراحی شده اند که محصول هر کدام از آنها، بخشی از بازی و نمایش را با مشارکت بچه ها پیش بیاندازد. ضمناً در این کارگاه ها، از عناصر تصویری و داستانی ویژه ای در مورد امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران، شهدا و خانواده های آنان و همچنین ادامه ی راه ولایت تحت رهبری مقام معظم رهبری، در قالب داستان و نمایش و بازی استفاده خواهد شد.
- در مجموعِ این کارگاه ها، به این موضوع توجه شده است که کودک باید از تمام این عناصر و نمادها، تصویری ملموس داشته باشد و نباید به شکلی عمل کرد که از این مصادیق و نمادها ذهنیتی تصنعی و یا انحصاری در ذهن کودک القا شود.
ضمناً، به این موضوع توجه شده است که کودک نباید از حرکت انقلابی، صرفاً تصویر نوعی مواجهه ی رزمی و جنگی داشته باشد و باید در این زمینه نگاهی فرآیندی در درون او نهادینه شود. به شکلی که برای پیشبرد این حرکت، نیازمند به کارگیری قوای فکری و جسمی و کسب مهارت داشته و متوجه باشد که بدون همکاری با دیگران و تبعیت از برنامه ها و رهنمودهای راهنما نمی تواند به پیش برود.
- همچنین، تصویر ذهنی کودک از دشمن، نباید وهم آلود، ترسناک و یا مصنوعی و اسطوره ای باشد. همچنانکه دشمن نباید در ذهن کودک به عنوان مانعی ساده و سهل به نظر بیاید. در مجموع در این کارگاه یک نماد واحد به شکل شخص و یا مکان برای دشمن در نظر گرفته نشده و بیشتر بر روی تمایلات، گرایش ها و اهداف دشمنانه ی “طاغوت” و “ استکبار” تمرکز می شود. در مقطعی هم که به صورت مشخص بر روی مصادیق استکبار، یعنی آمریکا و اسرائیل تمرکز می شود، کودک تصوری غیرشخصی نسبت به آن ها خواهد داشت. ضمناً بر روی مفهوم “مکر ، فریب و ظاهرسازی” توسط دشمن، تأکید می شود.   

ساختار فعالیت های هر جلسه از کارگاه
فعالیت های هر جلسه ی کارگاه در چند قالب اصلی پیگیری خواهند شد: بازی-داستان هدفمند، قصه-نمایش موضوعی، کاردستی، بازی آزاد مهارتی، شعر و سرود و .... هر کدام از این قالب ها، ویژگی های خاص خود را داشته و اثرات تربیتی مشخصی را پیگیری می کنند.
در تمام این فعالیت ها، آنچه بیشترین نقش را در فرآیند تربیت ایفا می کند، ویژگی های رفتاری تعریف شده برای مربیان، بر پایه ی اصول اسلامی تربیت است.  ضمناً تمام این قالب ها، به شکل مشارکتی و با همراهی کودکان پیگیری شده و در چینش و ترتیب هر یک نسبت به ظرفیت و اقتضائات کودکی، ملاحظات لازم در نظر گرفته شده است.  
لازم به ذکراست که در تمام این فرآیند، زمان لازم برای استراحت ذهنی و جسمی، تغذیه و همچنین فرصت کافی برای پر کردن خلأهای مقطعی ناشی از تنوع شخصیتی و اختلاف ظرفیت های ادراکی، گرایشی و مهارتی کودکان با هم، در نظر گرفته شده است.  

برنامه زمانی و نکات اجرایی کارگاه
جلسه ی افتتاحیه ی کارگاه، غروب روز دوشنبه 19بهمن ماه 1394، با حضور پدران و کودکان برگزار خواهد شد. در این جلسه، ضمن برگزاری جشنی با حضور برخی عناصر داستانی کارگاه جهت انس بیشتر بچه ها، هماهنگی های لازم میان خانواده و مربیان مهدیه ی کودک برقرار خواهد شد.
جلسات کارگاه، به مدت 3 هفته، روزهای سه شنبه و چهارشنبه از ساعت 8:30 صبح الی 12:30 برگزار خواهند شد. اولین جلسه کارگاه، روز سه شنبه 20 بهمن ماه خواهد شد. حضور به موقع کودکان از ابتدای کارگاه برای صرف صبحانه  و انجام برنامه های اولیه، نقش مهمی در ارتباط گیری بهتر آنها با دوستان خود و مربیان کارگاه دارد. لذا خواهشمند است فرزندان خود را در ساعت مقرر به محل برگزاری کارگاه برسانید. در طول برگزاری کارگاه، به جز صبحانه، به کودکان یک میان وعده ی غیرغذایی و در ساعات پایانی نیز یک میان وعده ی غذایی داده خواهد شد. مواد خوراکی با لحاظ نیاز کودکان در مقاطع زمانی مختلف و با در نظر گرفتن کیفیت و سلامت کافی محصولات تهیه می شوند.
هزینه ی ثبت نام در کارگاه: در مجموع برای شرکت در این کارگاه، هزینه ی 200 هزار تومان به ازای هر کودک در نظر گرفته شده است.
نکته 1: با توجه به اقتضائات محیطی و همچنین نیاز جدی به رصد دقیق آثار تربیتی فعالیت ها بر روی کودکان به صورت فردی، ظرفیت ثبت نام بسیار محدود است.
نکته 2: این کارگاه مختص کودکان 4 سال تمام تا 5 سال تمام طراحی شده است. یعنی متولدین دی ماه 1389 تا دی ماه 1390. مستحضر هستید که حضور کودکانی خارج از این رده ی سنی، هم به لحاظ اجرایی و هم به لحاظ ترکیب فعالیت های تربیتی مدنظر، امکان پذیر نیست.
مکان برگزاری: این کارگاه در آدرس ذیل برگزار خواهد شد: خ آزادی، بعد از دانشگاه صنعتی شریف، خ شهید صادقی، بن بست دوم، پلاک7،  طبقه همکف
مراحل ثبت نام: متقاضیان باید فرم موجود در پایین این صفحه را تکمیل نمایند. پس از تکمیل فرم، از جانب همکاران ما با شما تماس گرفته خواهد شد. ضمناً جهت هماهنگی های لازم، می توانید با شماره تلفن 09127791167 تماس بگیرند.
 
یکی از اصلی ترین اصول مدنظر مهدیه ی کودک در تنظیم این کارگاه ها، رسیدن به یک مدل تربیتی خانواده محور در قالب یک نظام هماهنگ ارتباطی میان خانواده و مهدیه است. لذا از طرف ما سعی بر آن است که جزئیات نتایج حاصل از رصد کودکان در خلال برنامه ها و همچنین فرآیند تربیتی انجام شده به صورت جمعی و فردی به اطلاع مادران رسانده شود. ضمناً لازم است مادران نیز با دقت و طبق اصول پیشنهادی مهدیه، آثار تربیتی کارگاه را بر روی کودک خود رصد کرده و به اطلاع ما برسانند. ضمناً کارگاه های اختصاصی مادران و همچنین هم اندیشی ها و گپ و گفت های مادرانه نیز در قالب های نوین و مبتکرانه ای طراحی شده اند که در آینده در مورد آن ها اطلاع رسانی خواهد شد.



مشخصات کودک

نام و نام خانوادگی*

تاریخ دقیق تولد *

شماره ملی *

محل تولد *

گروه خونی *

A+ A- B+ B- AB+ AB- O+ O-

مشخصات والدین

نام و نام خانوادگی مادر *

نام و نام خانوادگی پدر *

آدرس منزل *

تلفن همراه *

تلفن ثابت *

آدرس ایمیل *

آیا کودک شما هم اکنون به مهد کودک می رود؟ *

بله خیر

آیا کودک شما پیش از این در دوره یا کارگاهی از این دست شرکت کرده است؟ لطفا توضیح دهید *

تصویر امنیتی *